Search

فهرست مطالب

شرایط نگهداری زاموفیلیا

شرایط نگهداری زاموفیلیا | علت و درمان 5 بیماری

فهرست مطالب

شرایط نگهداری زاموفیلیا بسیار آسان و راحت می‌باشد که می‌توان آن را به تعداد زیاد تکثیر کرد. این گیاه زیبا جز گیاهان بی دردسر می‌باشد و اگر میخواهید گیاهی باشد که رسیدگی کمی به آن داشته باشید ولی در عین حال شاداب و سرحال باشد، حتما زاموفیلیا یکی از گزینه‌های مناسب است. پوسیدگی ریشه زاموفیلیا و افتادگی ساقه آن و خیلی از مشکلات دیگر، بخاطر رسیدگی بیش از اندازه به این گیاه است. در این مطلب تمام شرایط نگهداری گیاه زاموفیلیا از جمله آبیاری، خاک و کود زاموفیلیا توضیح داده شده است و با رعایت این نکات، گیاهی شاداب و سلامت خواهید داشت.

زامیفولیا
زامیفولیا

1-زامیفولیا یا زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا یا در اصل زامیفولیا Zamioculcas zamiifolia (یا به اختصار ZZ) با سبک رویش برگ ها، یک گیاه بسیار زیبا می باشد که عاشقان فضای سبز داخلی از آن همیشه استفاده می‌کنند. گیاه زاموفیلیا به دلیل منشاء آفریقایی‌اش و شاخه و برگ های براقش، «جواهر زنزیبار» نیز نامیده می‌شود که اسم جزیره ای در آفریقا می‌باشد.

نام علمی: Zamioculcas zamiifolia؛

نام های رایج: زاموفیلیا، گیاه zz، گیاه zuzu، جواهر زنزیبار؛

گونه: Herbaceous perennial؛

سرعت رشد: نسبتا کند.

2-فواید گیاه زاموفیلیا

  • تصفیه کننده هوای داخلی که سموم موجود در هوا مانند زایلن، تولوئن و بنزن را فیلتر می کند؛
  • تکثیر آسان با تقسیم بوته یا قلمه برگ؛
  • در هوای گرم در فضای باز میتوان از آن نگهداری کرد، به شرط تامین بودن رطوبت؛
  • از ریزوم های ضخیم رشد می کند و آب را ذخیره می کند و نیاز به آبیاری مکرر را کاهش می دهد؛
  • تمام قسمت های گیاه در صورت مصرف سمی هستند. دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشد، همچنین برای بعضی از پوست ها باعث تحریک و التهاب می‌شود.

3-شرایط نگهداری زاموفیلیا

نور:

نور از اولویت های مهم برای شرایط نگهداری زاموفیلیا و تمامی گیاهان است. نور غیرمستقیم کم تا روشن، مانند یک پنجره رو به شمال، شرق یا غرب. از نور مستقیم خورشید که می تواند برگ ها را بسوزاند، خودداری کنید. این گیاه می‌تواند در زیر نور فلورسنت به خوبی رشد می کند.

دما:

این گیاه در دمای 30 الی 35 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می‌کند. به دمای پاینن مقاومت ندارد و معمولا در دمای زیر 12درجه، این گیاه از بین می‌رود.

رطوبت:

میانگین سطح رطوبت خانگی مناسب است، اما از قرار دادن گیاه خود در نزدیکی دریچه های تهویه مطبوع و گرمایش خودداری کنید، که می تواند هوا را خشک کرده و باعث قهوه ای شدن برگ ها شود.

خاک مناسب زاموفیلیا:

بهترین بستر برای این گیاه، بستری است که زهکشی و تهویه خوبی داشته باشد. برای این کار از پرلیت می‌توانید استفاده کنید. خاک مناسب برای زاموفیلیا ترکیب کوکوپیت، پیتماس، پرلیت و ورمی کمپوست می‌باشد. پیتماس زیاد در بستر باعث بالا رفتن میزان رطوبت می‌شود و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود؛ بنابراین نسبت‌های کوکوپیت و پیتماس خیلی مهم است که رعایت کنید. علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا و درمان آن رعایت کردن همین نکته می‌باشد. اگر رطوبت بالا برود باعث افتادگی و خمیدگی ساقه زاموفیلیا هم می‌شود.

مطالعه و خرید: کود ورمی کمپوست

اگر برای بستر این گیاه خاک برگ را انتخاب کردید، تراکم خاک برگ را خیلی بالا ببرید. به اندازه ای که وقتی گلدان را بر عکس می‌کنید، خاک برگ از آن بیرون نریزد.

آبیاری زاموفیلیا:

یکی از راه هایی که میتوانید این گیاه را از بین ببرید، آبیاری زیاد است! در طول سال، فقط موقعی آبیاری کنید که خاک گلدان کامل خشک شده باشد. علت زرد شدن برگ زاموفیلیا و درمان آن رعایت این نکته است.

نحوه آبیاری عامل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا است
نحوه آبیاری عامل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا است

کود زاموفیلیا:

کود مناسب برای گیاه زاموفیلیا کودی می‌باشد که نیتروژن پایینی داشته باشد و درصد پتاسیم و فسفر بالایی داشته باشد. کود هایی مانند کود 20-20-20 به علت داشتن نیتروژن بالا مناسب این گیاه نیستند. زیرا باعث علفی رشد کردن گیاه و افتادگی و بد فرم شدن گیاه زاموفیلیا خواهند شد. کود هایی که برای این گیاه ما به شما معرفی می‌کنیم کود هیومیک اسید و کود NPK12-12-36 است. هیومیک اسید به علت مزایای بسیار زیادی که دارد از جمله افزایش ریشه زایی، متعادل کردن اسیدی یا قلیایی بودن خاک و … به گیاه کمک بسیار زیادی می‌کند که رشد مطلوبی داشته باشد.

برای گیاه زامیفولیا یک محصول مناسب تهیه کرده ایم که تمام ترکیبات مورد نیاز این گیاه را دارد که می‌توانید از طریق لینک زیر توضیحات این محصول را مطالعه کنید و در صورت نیاز آن را تهیه کنید.

خرید و توضیحات کود زاموفیلیا و سانسوریا

کود زاموفیلیا و سانسوریا

کود 36-12-12 به علت داشتن عناصر مناسب پتاسیم، فسفر و نیتروژن و عناصر ریزمغذی، به تمام اعضای گیاه کمک می‌کند تا رشد بهتری داشته باشد و گیاه ساقه های قطورتر، ریشه های با کیفیت تر و باعث گلدهی زاموفیلیا خواهد شد.

کود زاموفیلیا و سانسوریا سبزگیاه در خود هر دو کود NPK12-12-36 و هیومیک اسید را دارد و می‌تواند تمام عناصر مورد نیاز گیاه شما را تامین کند.

رشد پاجوش بخاطر کود زاموفیلیا
رشد پاجوش نتیجه کود زاموفیلیا

نحوه نگهداری از برگ زاموفیلیا:

برای اینکه شاخ و برگ را زیبا و براق نگه دارید، در صورت نیاز با یک پارچه مرطوب سطح آن را تمیز کنید تا گرد و غبار پاک شود. مه آلود کردن برگها گهگاه باعث کاهش تجمع گرد و غبار می شود. عاری از گرد و غبار گیاه برای سلامتی آن نیز مفید است، زیرا برگ ها می توانند نور خورشید بیشتری را جذب کنند و فتوسنتز افزایش می‌یابد. این موضوع در شرایط نگهداری زاموفیلیا بسیار مهم است.

3-تعویض گلدان زاموفیلیا

از آنجایی که گیاه ZZ رشد کندی دارد، دوستدارد در محیط های تنگ و کوچک زندگی کند؛ بنابراین نیاز نیست خیلی تعویض گلدان انجام دهید. اگر می‌خواهید گیاه خود را به همان اندازه نگه دارید، آن را هر دو سال یا بیشتر برای تازه کردن خاک و بهبود زهکشی مجدداً بکارید. باید توجه داشته باشید که گلدان هایی که ارتفاع آن ها زیاد است، در انتهای گلدان آب و رطوبت بسیار زیادی انباشته می‌شود که باعث بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه زاموفیلیا می‌گردد. اگر گلدان شما ارتفاع زیادی دارد حتما نصف گلدان را از لیکا (پوکه معدنی) یا پرلیت پر کنید.

تعویض گلدان زاموفیلیا
تعویض گلدان زاموفیلیا

اگر می خواهید گیاه شما بزرگتر شود، آن را در گلدان جدیدی به قطر 15-10 سانتی متر پهن تر از گلدان فعلی قرار دهید. از آنجایی که ریزوم های گیاه ZZ به صورت جانبی پخش می شوند، عرض گلدان مهم است. ارتفاع زیاد گلدان سبب انباشته شدن گیاه و در طول زمان باعث پوسیدگی ریشه زاموفیلیا می‌گردد.

4-هرس کردن زاموفیلیا و شکل دهی آن

هرس گیاه زاموفیلیا مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر باعث رشد جدید نمی شود، اما گاهی اوقات برای بهبود شکل گیاه و حذف شاخ و برگ های زرد یا آسیب دیده ضروری است. اگر گیاه شما بیش از حد رشد کرده است، می توانید کل ساقه ها را با برش دادن آنها از پایه با یک چاقوی تیز یا قیچی هرس جدا کنید. برای جلوگیری از تماس پوستی حتما دستکش بپوشید.

5-تکثیر زاموفیلیا

تقسیم ریزوم:

هنگام تعویض گلدان، ریزوم ها را به دسته هایی با حداقل یک ساقه برگ تقسیم کنید و قسمت ها را در گلدان های جدید پر از خاک تازه بکارید.

قلمه برگ:

هنگام برداشتن قلمه برگ، کمی از ساقه را چسبیده به دم برگ بگذارید و ساقه ها را مستقیماً در خاک مرطوب گلدان قرار دهید. آنها را در یک منطقه گرم و با نور روشن قرار دهید و هقته ای یک الی دو بار آبیاری کنید. قلمه ها پس از گذشت چندین ماه شروع به تشکیل ریشه می کنند. بهترین زمان انجام این کار، زمستان می باشد. برای تشکیل ریشه میتوانید از کود 10-52-10 استفاده کنید.

تهیه قلمه برگ زاموفیلیا
تهیه قلمه برگ زاموفیلیا

قلمه ساقه:

یک روش سریعتر تکثیر این است که کل ساقه برگ را از پایه جدا کنید و آن را در آب قرار دهید تا ریشه ها تشکیل شوند. این روش را در همه فصول می توانید انجام دهید.

قلمه ساقه زاموفیلیا در آب
قلمه ساقه زاموفیلیا در آب

6-گل زامیفولیا

اگرچه زامیفولیا عمدتاً یک گیاه ساقه-برگی است، اما ممکن است گهگاه گل های مخروطی شکل کرم رنگ تولید کند. گلها کوچک هستند و معمولاً در زیر پایه برگها پنهان می شوند. برای گلدهی این گیاه، حتما باید ریشه زاموفیلیا دور تا دور گلدان پر بشود و پتاسیم گیاه تکمیل باشد. اگر شرایط نگهداری زاموفیلیا را کامل رعایت کنید شاهد گلدهی این گیاه خواهید شد.

گل زاموفیلیا
گل زاموفیلیا

7-مشکلات گیاه زاموفیلیا

این مشکلات در بعضی شرایط ممکن است علت آن متغیر باشد.

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا و درمان آن:

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا معمولاً نشانه آبیاری بیش از حد است، به خصوص اگر ساقه ها قهوه ای و لطیف شوند. برای درمان آن ساقه آسیب دیده زاموفیلیا را هرس کنید و قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا گیاه شما خشک شود. همچنین ممکن است برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، نیاز به تغییر خاک گیاه داشته باشید. نیتروژن و پتاس پایین میتواند یکی از عوامل دیگر زرد شدن برگ ها باشد. در کود های پیشنهادی، درصد مناسب نیتروژن و پتاسیم وجود دارد که با تغذیه آنها برای گیاهان، میتواند این عامل را برطرف کند.

از علت های دیگر آن، عمیق کاشتن این گیاه می‌باشد. بوته را باید در قسمت سطحی خاک بکارید.

کمبود عناصر مغدی یکی دیگر از علت های دیگر زرد شدن برگ زاموفیلیا می‌باشد که با کود زاموفیلیا میتوان این کمبود را جبران کرد.

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا و درمان آن
علت زرد شدن برگ زاموفیلیا و درمان آن

علت قهوه ای شدن برگ زاموفیلیا:

علت قهوه ای شدن برگ زاموفیلیا احتمالاً به دلیل زیر آب رفتن یا قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید است. گیاه خود را به مکانی که نور غیرمستقیم دریافت می کند منتقل کنید و اگر هوا خشک است، گهگاه برگ ها را اسپری برگی کنید.

قهوه ای شدن برگ زاموفیلیا
قهوه ای شدن برگ زاموفیلیا

گیاه به یک طرف متمایل است:

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت است که منجر به غرقاب شدن ریشه ها می شود که دیگر نمی توانند حمایت کننده خوبی برای استحکام گیاه باشد. گیاه شما ممکن است نور کم داشته باشد و خود را به طرف نور کشیده باشد که به این پدیده فتوپریودیسم می‌گویند. سعی کنید آن را به پنجره نزدیک کنید یا در زیر نور فلورسنت یا چراغ های LED رشد قرار بدهید.

شل شدن یا خم شدن ساقه زاموفیلیا:

به دلیل آبیاری زیاد، یا کمبود پتاسیم این اتفاق می‌افتد. اگر از کود نیتروژن بالا مانند 20-20-20 استفاده کنید هم این اتفاق می‌افتد و فاصله بین برگ ها بیشتر می‌شود و به صورت علفی رشد می‌کند. درمان خم شدن ساقه زاموفیلیا کود 36-12-12 یا گزینه بهتر کود 20-50-5 می‎‌باشد.

لوله ای شدن برگ زاموفیلیا:

معمولا به علت خشکی کشیدن این گیاه و رطوبت بسیار پایین این اتفاق می‌افتد و برای درمان آن باید آبیاری را منظم کنید و اسپری برگی را هفته ای یکبار انجام دهید.

8- پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

پوسیدگی ریشه زاموفیلیا تجمع رطوبت زیاد در بستر آن است. اگر آبیاری زاموفیلیا زیاد باشد به مرور باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. همانطور که در بالا تر گفته شد اگر ارتفاع گلدان زیاد باشد باعث تجمع رطوبت در پایین گلدان می‌شود و باعث از بین رفتن و پوسیدگی ریشه زاموفیلیا خواهد شد.

برای درمان پوسیدگی زاموفیلیا ابتدا باید گیاه را کامل از بستر یا خاک آن خارج کنید و با قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم به مقدار 2 گرم در یک لیتر ریشه و غده آن را شستشو دهید. سپس در یک بستر جدید که پیشنهاد ما خاک برگ است بکارید. قارچ کش را در بستر جدید گیاه بریزید.از این مرحله به بعد باید آبیاری را کنترل شده بدهید. همانطور که در بالاتر گفته شد ماهی یکبار کافی است.

9- سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید، شرایط نگهداری زاموفیلیا بسیار آسان و راحت می‌باشد و نیاز به مراقبت کمی دارد. علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا و درمان آن در این مطلب گفته شد که می‌توان به راحتی آن را درمان کرد. کود زاموفیلیا میتواند در سلامت این گیاه بسیار تاثیرگذار باشد. اگر میخواهید یک گیاه سایه پسند و مقاوم به کم آبی در خانه خود داشته باشید، گیاه سانسوریا می‌تواند یک گزینه خوب در کنار زاموفیلیا برای شما باشد.

به اشتراک بذارید...

باما در ارتباط باشید

کودهای سبز گیاه

کود ورمی کمپوست | 10لیتر

کود ریشه | S1

کود آهن EDDHA 6%

کود جلبک دریایی | همراه 17 عنصر

کود گیاهان آپارتمانی | دارای 11 عنصر

کود کاکتوس | (NPK + Humic acid) 2 کود در یک محصول

کود زاموفیلیا و سانسوریا | NPK12-12-36+Humic acid

کود آمینو اسید | همراه با 19 عنصر

کود پتاسیم بالا | 36-12-NPK 12

هیومیک اسید | 14 ویژگی برای گیاه

کود فسفر بالا | NPK 10-52-10

کود فیکوس | همراه 3 کود آمینواسید، NPK و محرک ریشه

کود NPK سه بیست | NPK 20-20-20+TE

2 دیدگاه دربارهٔ «شرایط نگهداری زاموفیلیا | علت و درمان 5 بیماری»

    1. سلام آقای مظاهری عزیز
      اگر گیاه شما هنوز ریشه دارد، می‌توانید از طریق واتس اپ باما در ارتباط باشید زیرا نیاز هست که عکس گیاه و خاک را برای ما ارسال کنید و گام به گام شما را راهنمایی می‌کنیم تا گیاه شما زودتر سالم شود و به رشد خود بازگردد.
      شماره واتس اپ: 09351607335

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top