Search

فهرست مطالب

نحوه نگهداری بابا آدم

نحوه نگهداری بابا آدم در آپارتمان | 6 توصیه

فهرست مطالب

نحوه نگهداری بابا آدم با سایر گیاهان بسیار متفاوت است. بابا آدم بخاطر برگ‌های بزرگ علاقه مندان زیادی دارد. به همین منظور لازم است نحوه نگهداری بابا آدم در آپارتمان را برای شما شرح بدهیم و از هنگام تهیه این گیاه و جابجایی این گیاه به خانه تا علت زرد شدن برگ بابا آدم و سایر مشکلات آن برای شما توضیح بدهیم.

بابا آدم

آلوکازیا نام علمی Alocasia نام یک سرده از گیاهان پایا از تیره گل‌شیپوریان است. ۷۹ گونه آن بومی آسیای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری تا شرق استرالیاست و به طور گسترده‌ای در سایر نقاط کشت داده شده است. یکی از رایج ترین انواع آلوکازیا در ایران، متعلق به زیرگونه colicasia(کالیکازیا) است که در کشورمان به اشتباه با نام کلی بابا آدم شناخته میشود(بابا آدم نام یک سرده بومی ایران با نام علمی Arctium است که شباهت اندکی به این گونه دارد). اخیرا انواع دیگری از آلوکازیا نیز بعنوان گیاهان زینتی رواج یافته اند همانند آلوکازیا رد سکرت، آلوکازیا زبرینا، آلوکازیا بامبینو، آلوکازیا دراگون اسکیل و…

بابا آدم هایی که در حال حاضر در بازار گسترش پیدا کرده اند، بابا آدم تنه قرمز، بابا آدم جاینت و بابا آدم بلک میباشند که شرایط نگهداری همه‌ی آنها مشابه هم هستند.

باباآدم با نگهداری در جای درست
باباآدم با نگهداری در جای درست

نحوه نگهداری بابا آدم

نحوه نگهداری بابا آدم در آپارتمان بسیار مشکل می‌باشد؛ به این دلیل که این گیاه به رطوبت بسیار بالا نیاز دارد. در شرایط گلخانه ای این گیاه حدودا 6-5 برگ دارد ولی به هنگام ورود این گیاه به خانه آرام آرام اکثر برگ های آن خشک شده و از بین میرود. برای نگهداری از این گیاه باید توصیه های زیر را رعایت کنید:

1- تامین رطوبت نسبی

مهم ترین مسئله ای که این گیاه دارد رطوبت آن می‌باشد. با اسپری کردن آب روی برگ های بابا ادم روزی 2بار و روشن کردن 2 بخور سرد در کنار گیاه بهترین راه در نحوه نگهداری بابا آدم می‌باشد.

2- خاک بابا آدم

اکثر بابا ادم ها در کشور مبدا خود، در کنار رودخانه ها رشد می‌کنند. بهترین بستر برای بابا آدم ترکیب پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت و از همه مهم تر ماسه می‌باشد.

3- گلدان مناسب برای بابا آدم

از گلدان های بزرگ و مرتفع برای این گیاه استفاده نکنید. این گیاه علاقه دارد در گلدان ریشه های خود را پر کند. اگر گلدانی که انتخاب می‌کنید بزرگ باشد باعث از بین رفتن ریشه های این گیاه و گندیدگی آن میشود. میتوانید از لیکا در انتهای گلدان استفاده کنید و ارتفاع گلدان را تا حدود زیادی کم کنید و مابقی آن را خاک پر کنید.

4- کود مناسب برای بابا آدم

به محض ورود بابا ادم به منزل خود، حتما از کود آمینو اسید استفاده کنید تا بتواند تنش دمایی و تنش رطوبت وارد شده به گیاه را جبران کند. رطوبت گلخانه چندین برابر رطوبت خانه شما می‌باشد و این راز شاداب بودن و دلربا بودن بابا ادم ها می‌باشد. در کنار کود آمینو اسید از کود 36-12-12 استفاده کنید. این کود برای برگدهی و مقاوم شدن ساقه گیاه بسیار موثر است. این 2 کودی که معرفی شد، میتواند در نحوه نگهداری بابا آدم در آپارتمان خیلی کمک کننده باشد؛ اما اگر رطوبت آن تامین نشود این گیاه با کیفیت نخواهد بود و احتمال از بین رفتن آن خواهد بود.

بابا آدم در شرایط گلخانه‌
بابا آدم در شرایط گلخانه‌
باباآدم (فیل گوش)
باباآدم (فیل گوش)

5- آبیاری بابا آدم

این گیاه هر روز نیاز به آبیاری دارد. بنابر این زهکش گلدان خیلی باید خوب باشد تا آب در انتهای گلدان تجمع نکند و باعث پوسیدگی ریشه نشود.

Alocasia Amazonica
Alocasia Amazonica

6- نور مناسب برای بابا آدم

بابا آدم به نور نسبتا زیادی نیاز دارد. باید توجه کنید که این نور اگر مستقیم باشد باعث گیاهسوزی میشود. بهترین نور، نور غیر مستقیم است.

Alocasia red secret
Alocasia red secret

علت زرد شدن برگ بابا آدم

اگر نحوه نگهداری بابا آدم را کامل رعایت نکنید، این اتفاق حتما میوفتد. برگ های بابا ادم از حاشیه شروع به زرد شدن می‌کند. تنها دلیل آن، رطوبت پایین می‌باشد. رطوبت پایین برگ های این گیاه را از بین می‌برد.

علت زرد شدن برگ بابا آدم
علت زرد شدن برگ بابا آدم
خشک شدن برگ بابا آدم
خشک شدن برگ بابا آدم

کوچک شدن برگ بابا آدم

پتاسیم پایین باعث میشود برگدهی این گیاه کم شود که با کود 36-12-12 میتوان آن را جبران کرد. اما مهم ترین دلیل کوچگ شدن برگ بابا آدم رطوبت پایین آن می‌باشد که باعث رشد کم برگ میشود.

خشک شدن برگ بابا آدم
خشک شدن برگ بابا آدم

پژمرده شدن برگ بابا آدم

همانطور که گفتیم رطوبت در نگهداری این گیاه اولویت اول را دارد و اگر رطوبت تامین نباشد گیاه از بین خواهد رفت. پژمرده شدن برگ بابا آدم هم به دلیل آبیاری کم و رطوبت پایین می‌باشد که بعد از مدتی اگر آب و رطوبت تامین نشود، برگ از بین خواهد رفت.

جم شدن برگ بابا آدم از علت های کم آب شدن گیاه
جم شدن برگ بابا آدم از علت های کم آب شدن گیاه

آفت

سفید بالک: اگر گیاه بابا ادم ضعیف شود به سرعت این آفت به بابا ادم حمله می‌کند. این آفت سریع به سموم مقاوم میشود. از سموم خارجی برای دفع این آفات استفاده کنید که سیستمیک باشند. سم ایمیدوکلورپراید هم میتواند تا حدود زیادی موثر باشد.

سفید بالک
سفید بالک

گل بابا آدم

اگر شرایط نگهداری از بابا آدم تا حدودی درست باشد این گیاه گلدهی را انجام میدهد. کود های پتاسیم بالا سبب گلدهی میشوند مانند 36-12-12.

گل بابا آدم
گل بابا آدم

نتیجه گیری

نحوه نگهداری بابا آدم در آپارتمان همانطور که در این مطلب گفته شد مشکل و کمی غیر ممکن می‌باشد. نحوه نگهداری بابا آدم فقط به تامین رطوبت نسبی که شما برای آن محیا می‌کنید بستگی دارد و اولویت اصلی است. همانطور که گفته شد اگر رطوبت تامین نباشد، علت زرد شدن برگ های بابا آدم، علت پژمرده شدن برگ ها و علت کوچک شدن برگ ها میشود. بنابر این گیاه بابا ادم یک گیاه آپارتمانی محسوب نمیشود. برای مطلعه سایر مطالب میتوانید به بخش مجله رفته و از خواندن مطالب لذت ببرید و نظرات ارزشمند خود را در انتهای آنها برای ما بنویسید.

به اشتراک بذارید...

باما در ارتباط باشید

کودهای سبز گیاه

کود ورمی کمپوست | 10لیتر

کود ریشه | S1

کود آهن EDDHA 6%

کود جلبک دریایی | همراه 17 عنصر

کود گیاهان آپارتمانی | دارای 11 عنصر

کود کاکتوس | (NPK + Humic acid) 2 کود در یک محصول

کود زاموفیلیا و سانسوریا | NPK12-12-36+Humic acid

کود آمینو اسید | همراه با 19 عنصر

کود پتاسیم بالا | 36-12-NPK 12

هیومیک اسید | 14 ویژگی برای گیاه

کود فسفر بالا | NPK 10-52-10

کود فیکوس | همراه 3 کود آمینواسید، NPK و محرک ریشه

کود NPK سه بیست | NPK 20-20-20+TE

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top