Search

فهرست مطالب

نحوه کاشت بذر

نحوه کاشت بذر و سبزیجات | 6 توصیه موثر

فهرست مطالب

نحوه کاشت بذر بسیار کار آسانی میباشد و در طبیعت بدون دخالت انسان، دانه‌ها رشد می‌کنند. کاشت بذر در محیط گلخانه ای به راحتی صورت می‌گیرد؛ اما میتوانید در خانه به راحتی این کار را انجام دهید. نحوه کاشت سبزیجات جز آسان ترین بذر ها برای کاشت است. در این مطلب گام به گام شما را راهنمایی کردیم و میتوانید در خانه خود به راحتی بذر گیاهان را بکارید و از آنها بهره مند شوید.

1- نحوه کاشت بذر

برای اینکه بذرها در تمام فصل ها رشد کنند و از آفات در امان باشند، فضای بسته بهترین گزینه برای بذر میباشد. در فضای بسته، دما، رطوبت و نور قابل کنترل هستند و بذر شما از هرگونه تنش محفوظ است.

نحوه کاشت سبزیجات

2- خاک مناسب برای کاشت بذر

خاک‌های مخصوص باغچه برای کاشت بذر مناسب نیستند. این نوع از خاک‌ها برای کمک به رشد گیاهان بالغ تهیه شده‌اند و به قدری سنگین هستند و بافت درشتی دارند که بذر نمی‌تواند در آن‌ها جوانه بزنند. باید از بسترهای کاشتی که رطوبت را در خود به میزان خوبی نگه می‌دارند و بسیار سبک هستند برای کاشت بذر استفاده کرد. ترکیب پیت ماس و کوکوپیت و پرلیت میتواند بهترین بستر برای رشد بذر باشد. این بستر سبک باعث میشود تا دانه به راحتی ریشه بزند و رشد کند.

PH خاک

اگر میخواهید مطمئن باشید که خاک شما کاملا مناسب برای کاشت بذر میباشد، ph خاک را با استفاده از دستگاه‌های ph سنج اندازه گیری کنید، زیرا اکثر بذر ها در ph 6-7.5 بهترین عملکرد را دارند. اگر ph خاک خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی باشد بذر شما رشد نخواهد کرد.

مطالعه بیشتر: PH خاک چیست؟

3- آبیاری

آبیاری زیاد یا کم هر دو، گیاه را از بین می‌برد. بنابراین، آبیاری صحیح اهمیت ویژه‌ای در نحوه کاشت بذر و سبزیجات دارد. قبل از کاشت بذر، خاک را کامل آبیاری کنید تا کامل مرطوب شود. در مرحله‌ی بعد، دانه ها را بکارید.میتوانید وزن دقیق را اندازه گیری کنید تا معیار مناسبی برای اندازه گیری سطح آب موجود در خاک باشد و وقتی وزن بستر نشا کاهش پیدا کرد، زمان آبیاری فرا رسیده است. نباید به قدری در آبیاری تأخیر بیاندازید که یا رنگ خاک تغییر کند یا خاک از لبه‌های گلدن جدا شود. همچنین خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد.

از یک ظرف آب‌پاش کوچک استفاده کنید تا بتوانید از بالا و از فاصله‌ای مناسب به صورت یکنواخت آبیاری را انجام دهید. توجه کنید آبیاری بصورتی نباشد که با فشار به یک قسمت باعث گود شدن خاک بشود. خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید اما مراقب باشید میزان این رطوبت زیاد نباشد چون به رشد گیاه آسیب می‌زند. در تابستان هیچ وقت اجازه ندهید خاک گلدان خشک شود.

نحوه کاشت سبزیجات
نحوه کاشت سبزیجات

4- گلدان مناسب

در نحوه کاشت سبزیجات و بذر ها بهتر است گلدان شما از جنس بتن، چوب یا سرامیک لعاب‌دار باشد چون این مواد به رشد بهتر گیاه کمک می‌کنند. از گلدان‌هایی که با مواد متخلل ساخته شده‌اند، مثل گلدان‌های سفالی، استفاده نکنید. چون می‌تواند مواد شیمیایی استفاده شده در آب را به خود جذب کند. از گلدان‌هایی که ممکن است آلوده به سرب یا آزبست باشند هم استفاده نکنید. مثلا ظرف‌های قدیمی که سال‌های ۱۳۵۰ یا قبل‌تر ساخته شده‌اند با رنگ‌های حاوی سرب پوشیده شده و برای استفاده مناسب نیستند.

5- نحوه کاشت سبزیجات و بذر

برای کاشت بذرها سوراخ‌هایی به اندازه‌ی ۱٫۵ در ۲٫۵ سانتی‌متر ایجاد کنید، دانه را در آن قرار دهید و رو آن را با کمی خاک بپوشانید. سپس حدود ۱.۵ سانتی‌متر روی بذر را از بافت نرم مانند پیت ماس یا ماسه پر کنید.بذر های سبزیجات را میتوانید بصورت دستپاش یا ردیفی بکارید.

6- میزان نور و درجه حرارت

در میزان نو و دمای محیط و خاک توجه کنید؛ اکثر بذرها در دمای ۲۵-۱۸درجه سامتی گراد جوانه میزنند.

چند نکته مهم:

  • توجه داشته باشید که گلدان یا ظرفی که بذرها را درآن کاشته اید بر روی مکان های گرم مانند شوفاژ روشن نگذارید؛
  • بعضی اوقات هم لازم است تا سطح گلدان را بپوشانید تا گرما و رطوبت برای دانه ها ایجاد شود و بعد از اینکه بذر ها از خاک بیرون آمدند پوشش را بردارید؛
  • در صورت نداشتن پوشش، یک کیسه پلاستیکی روی گلدان بکشید تا رطوبت داخل خاک بماند و باعث جوانه زنی بذرها شود. وقتی روی دانه ها پوشش کشیده اید، آنها را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. چرا که بیش از حد گرم می شوند.

7- کوددهی

در نحوه کاشت بذر کوددهی بسیار اهمیت زیادی دارد. باید مرتب آن ها را کوددهی کنید. در ابتداری کاشت میتوانید بذر ها را با هیومیک اسید بذر مال کنید. با این کار قدر جوانه زنی بذر ها 2 برابر می‌شود. اما این کار اجباری نیست. در ابتدای کاشت بذر ها از کود های فسفر بالا جهت ریشه دهی استفاده کنید. کود های فسفر بالا مانند کود NPK10-52-10 باعث ریشه دهی می‌گردد. بعد از گذشت چند هفته، می‌توانید از کود های نیتروژن بالا مانند کود NPK20-20-20 یا NPK5-5-30 استفاده کنید.

خرید کود 10-52-10 | خرید کود 20-20-20 | خرید کود 5-5-30

8- سخن آخر

نحوه کاشت بذر همانطور که مطالعه کردید بسیار آسان می‌باشد و به راحتی می‌توانید در خانه اقدام به کاشت بذر کنید. نحوه کاشت سبزیجات و بذر به رطوبت، خاک و کوددهی خیلی وابسته می‌باشد و با رعایت این موضوعات میتوانید یک گیاه سالم را پرورش دهید. برای مطالعه سایر مطالب سایت ما می‌توانید به قسمت مجله مراجعه کنید و در قسمت نظرات، نظرات و سوالات خود را برای ما منتقل کنید.

به اشتراک بذارید...

باما در ارتباط باشید

کودهای سبز گیاه

کود ورمی کمپوست | 10لیتر

کود ریشه | S1

کود آهن EDDHA 6%

کود جلبک دریایی | همراه 17 عنصر

کود گیاهان آپارتمانی | دارای 11 عنصر

کود کاکتوس | (NPK + Humic acid) 2 کود در یک محصول

کود زاموفیلیا و سانسوریا | NPK12-12-36+Humic acid

کود آمینو اسید | همراه با 19 عنصر

کود پتاسیم بالا | 36-12-NPK 12

هیومیک اسید | 14 ویژگی برای گیاه

کود فسفر بالا | NPK 10-52-10

کود فیکوس | همراه 3 کود آمینواسید، NPK و محرک ریشه

کود NPK سه بیست | NPK 20-20-20+TE

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top