Search

فهرست مطالب

بیماری فیکوس

بیماری فیکوس ها | معرفی 5 آفت رایج

فهرست مطالب

فیکوس ها گیاهانی بسیار زیبا می‌باشند که می‌توانند یک گزینه خوب برای نگهداری در خانه باشند. اما بیماری فیکوس ها را باید بشناسیم زیرا ممکن است بعضی از فیکوس‌ها از جمله فیکوس لیراتا که مستعد بیماری است، بیمار شود و باید روش مقابله با آنها را بدانیم. بیماری فیکوس لیراتا و بیماری فیکوس الاستیکا به راحتی قابل درمان است اما باید سریع و به موقع انجام شود. در این مطلب به برخی از این بیماری های فیکوس ها می‌پردازیم و روش درمان این بیماری ها را برای شما شرح می‌دهیم.

بیماری فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا با وجود برگ های بزرگ و ریشه های عظیمی که دارد، مستعد بیماری می‌باشد. این گیاه را حتما بعد از انتقال به خانه، با کود آمینو اسید تغذیه کنید تا تنش احتمالی وارد شده به گیاه جبران شود. بیماری فیکوس لیراتا که خیلی رایج باشد حدودا 9 مورد هستند:

  1. گال طوقه؛
  2. سودوموناس؛
  3. لکه برگ زانتوموناس؛
  4. آنتراکنوز؛
  5. بوتریتیس؛
  6. میروتسیوم؛
  7. رایزوکتونیا؛
  8. فیتوفتورا؛
  9. بلایت.

بیماری های شایع فیکوس لیراتا معمولا پوسیدگی ریشه، زانتوموناس، رایزوکتونیا می‌باشد.

بیماری سودوموناس
بیماری سودوموناس

درمان پوسیدگی ریشه

علت بیماری پوسیدگی ریشه، آبیاری زیاد است که باعث از بین رفتن ریشه این گیاه می‌شود. برای درمان پوسیدگی ریشه باید آبیاری را مدتی قطع کنید. میتوانید خاک این گیاه را عوض کنید و قسمت های پوسیده ریشه را شناسایی و حذف کنید. پس از تعویض خاک، حتما با آمینو اسید تغذیه کنید گیاه را. بعد از انجام تعویض خاک احتمال دارد چند عدد از برگ این گیاه ریزش پیدا کند. بهترین راه این است که آبیاری را مدتی قطع کنید و مدتی بعد آبیاری را به اندازه کنید.

بیماری باکتریایی فیکوس لیراتا
بیماری باکتریایی فیکوس لیراتا

لکه های قرمز بر روی برگ

چند علت باعث بروز همچین مشکلی می‌شود. آبیاری زیاد، کنه تارعنکبوتی و بیماری های قارچی و باکتریایی باشد که با قارچکش معرفی شده باعث جلوگیری از پیشرفت آن می‌شوید.

کنه یکی از دلایل این عارضه است
کنه یکی از دلایل این عارضه است
لکه های قرمز بر روی برگ فیکوس لیراتا
لکه های قرمز بر روی برگ فیکوس لیراتا

محصول مرتبط: کود فیکوس لیراتا و سایر فیکوس ها

بیماری فیکوس الاستیکا

بیماری فیکوس الاستیکا خیلی کمتر از فیکوس لیراتا می‌باشد و گیاه بسیار مقاوم تری است. به ندرت این گیاه بیمار می‌شود. چند بیماری قارچی و باکتریایی برای این گیاه در زیر نام می‌بریم و در انتهای مطلب یک قارچکش برای این بیماری های گفته شده معرفی خواهیم کرد:

  1. بوتریتیس؛
  2. زانتوموناس؛
  3. بلایت؛
  4. سودوموناس.
بیماری فیکوس الاستیکا
بیماری فیکوس الاستیکا
بلایت باکتریایی الاستیکا
بلایت باکتریایی الاستیکا

بیماری فیکوس بنجامین

بیماری های فیکوس بنجامین هم مانند سایر فیکوس ها می‌باشد اما گاهی ممکن است دچار گال شود که خیلی به ندرت این اتفاق می‌افتد.

گال ممکن است روی سطح ساقه یا داخل ساقه تشکیل شود و باعث ایجاد بخش های بزرگ و متورم شود. گال ها نیز می توانند روی ریشه ها تشکیل شوند. اولین علامت قابل مشاهده تورم بافت گیاهی است. معمولاً با زخم همراه است. بنابراین، تورم اولیه اغلب به عنوان تشکیل کالوس طبیعی رد می شود. در عرض چند هفته پس از عفونت اولیه، این تورم شکل کروی به خود می گیرد و به رنگ سبز روشن تا برنزه می شود. سپس به دلیل مرگ سلول های گیاهی روی سطح به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه در می آید. با بزرگ شدن گال، بافت آوند چوبی خرد شده و از حرکت آب به شاخ و برگ جلوگیری می کند.

گال ایجاد شده در فیکوس بنجامین
گال ایجاد شده در فیکوس بنجامین

بیماری زانتوموناس یکی از بیماری های رایج برای فیکوس بنجامین می‌باشد.

بیماری زانتوموناس بنجامین
بیماری زانتوموناس بنجامین

درمان بیماری های فیکوس ها

برای درمان بیماری های قارچی فیکوس ها که در بالا گفته شد، میتوانید از قارچکش کاربندازیم استفاده کنید. همچنین میتوانید دو نوبت به فاصله دو هفته از کاربندازیم استفاده کنید و اگر نتیجه نگرفتید از بردوفیکس استفاده کنید. این قارچکش ها را میتوانید هم در خاک و هم بر روی برگ ها محلول پاشی کنید.

مطالعه بیشتر: نحوه نگهداری فیکوس ها

آفات رایج فیکوس ها

فیکوس ها خیلی کم مورد حمله آفات قرار می‌گیرند. تنها فیکوسی که خطر آلوده شدن آن به آفت از همه بیشتر می‌باشد، لیراتا است. آفات رایج برای فیکوس ها:

  1. شپشک آرد آلود؛
  2. کنه تارعنکبوتی؛
  3. شپشک سپردار؛
  4. تریپس؛
  5. سفید بالک.

بنجامین ها از بقیه فیکوس ها بیشتر دچار شپشک سپردار می‌شوند. فیکوس لیراتا هم بیش تر از سایر فیکوس ها دچار کنه تارعنکبوتی میشوند.

شپشک آرد آلود بر روی فیکوس لیراتا
شپشک آرد آلود بر روی فیکوس لیراتا
شپشک آرد آلود بر روی فیکوس الاستیکا
شپشک آرد آلود بر روی فیکوس الاستیکا
سفید بالک
سفید بالک
سفید بالک روی لیراتا
سفید بالک روی لیراتا
شپشک سپردار
شپشک سپردار
کنه تار عنکبوتی
کنه تار عنکبوتی

روش های درمان آفات فیکوس

برای شپشک های آرد آلود شما میتوانید به راحتی با یک پنبه آغشته به الکل شپشک های آرد آلود را حذف کنید. اگر مجددا شاهد این آفات بودید این کار را تکرار کنید. برای بقیه آفات از سموم تماسی استفاده کنید. همچنین برای آفت سفید بالک از سم ایمیدوکلروپراید استفاده کنید.

سخن پایانی

برای تمامی بیماری فیکوس ها یک راه حلی وجود دارد و نکته آن مبارزه به موقع است. بیماری فیکوس لیراتا از تمام فیکوس ها همانطور که در بالاتر گفته شد از سایر فیکوس ها بیشتر است؛ همچنین مستعد بیماری میباشد. بیماری فیکوس الاستیکا خیلی کمتر می‌باشد و گیاه به مراتب مقاوم تری نسبت به سایر فیکوس ها است. برای مطالعه بیشتر در مورد شپشک آرد آلود میتوانید وارد لینک شوید.

به اشتراک بذارید...

باما در ارتباط باشید

کودهای سبز گیاه

کود ورمی کمپوست | 10لیتر

کود ریشه | S1

کود آهن EDDHA 6%

کود جلبک دریایی | همراه 17 عنصر

کود گیاهان آپارتمانی | دارای 11 عنصر

کود کاکتوس | (NPK + Humic acid) 2 کود در یک محصول

کود زاموفیلیا و سانسوریا | NPK12-12-36+Humic acid

کود آمینو اسید | همراه با 19 عنصر

کود پتاسیم بالا | 36-12-NPK 12

هیومیک اسید | 14 ویژگی برای گیاه

کود فسفر بالا | NPK 10-52-10

کود فیکوس | همراه 3 کود آمینواسید، NPK و محرک ریشه

کود NPK سه بیست | NPK 20-20-20+TE

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top