Search

فهرست مطالب

گیاهان آپارتمانی مقاوم

12 نوع گیاهان آپارتمانی مقاوم

فهرست مطالب

گیاهان آپارتمانی مقاوم و سایه دوست برای خانه‌هایی که نور کم دارند یا صاحبان گیاه مراقبت کمتری از گیاهان می‌کنند، از اهمیت بالا برخورد دار است. برای نگهداری گیاه در خانه، باید اولویت را برای گیاهان آپارتمانی کم نور و مقاوم گذاشت مخصوصا اگر تجربه کمی در نگهداری گیاهان دارید. منظور ما از مقاوم بودن، گیاهان آپارتمانی سایه دوست و کم آب و دارای بیماری و آفات کم می‌باشند. در این مطلب 12 نوع گیاهان آپارتمانی مقاوم را برای شما معرفی کرده ایم و همچنین نحوه نگهداری آنها را برای شما شرح داده‌ایم تا بتوانید با یک انتخاب ساده و راحت، یک گیاه سالم داشته باشید و از بودن آن در خانه خود لذت ببرید.

1-گیاهان آپارتمانی مقاوم و کم نور

منظور ما از گیاهان آپارتمانی مقاوم و سایه دوست این است که گیاه به آبیاری و رطوبت کمی نیاز داشته باشد. خیلی از گیاهان مانند موز نیاز آبی و رطوبت زیادی دارند بنابراین به راحتی نمی‌توان از آنها در خانه نگهداری کرد. از مهم ترین مسائل نگهداری گیاه در خانه، مسئله نور می‌باشد.

بسیاری از خانه ها امروزه دارای نور کم آفتاب می‌باشند و بسیاری از گیاهان در این محیط ها رشد نمی‌کنند و یا اختلال فتوپریودیسم می‌شوند. در این خانه ها گیاهان آپارتمانی سایه دوست بهترین انتخاب برای نگهداری گیاه در منزل می‌باشد. گیاهان دیگری هستند مانند فیکوس لیراتا، مستعد بیماری های قارچی می‌باشند که باعث از بین رفتن گیاه می‌شوند. بنابراین انتخاب گیاهانی که نسبت به بیماری و آفات مقاوم باشند بسیار مهم می‌باشد. گیاهانی که در این مطلب معرفی خواهیم کرد:

2-گیاهان آپارتمانی مقاوم

1- کاکتوس افوربیا اینگنس Euphorbia ingens

افوربیا اینگنس یک کاکتوس بسیار زیبا می‌باشد که در شرایط خشکی میتواند به راحتی رشد کند. این گیاه به شرایط نیمه سایه علاقه دارد و جز مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست در بین کاکتوس ها می‌باشد. این گیاه تنه جوش های بسیار زیبایی میدهد که این گیاه را بسیار زیبا می‌کند. به راحتی می‌توانید این گیاه را تکثیر کنید و از آن قلمه بگیرید.زمانیکه این خاک گلدان این گیاه به صورت کامل خشک شد، باید اقدام به آبیاری بکنید(حدودا ماهی یکبار).

خاک این گیاه باید زهکش خوبی داشته باشد تا در گلدان آن رطوبت باقی نماند. از ترکیب ماسه(50درصد)، کوکوپیت، پیت ماس، ورمی کمپوست و پرلیت استفاده کنید. در انتهای گلدان حتما از لیکا برای زهکشی بهتر به کار ببرید.

افوربیا اینگنس اگر در شرایط مناسبی نگهداری شود و خاک خوبی داشته باشد، گل های ریز زیبایی میدهد. برای این گیاه از کود 36-12-12 NPK استفاده کنید که باعث گلدهی این گیاه هم خواهد شد. توجه داشته باشید که در سال تنها 4-5 مرتبه از این کود استفاده کنید.

کاکتوس افوربیا اینگنس
کاکتوس افوربیا اینگنس

مطالعه بیشتر: نگهداری کاکتوس در خانه | معرفی 5 نوع کاکتوس

2- فیکوس الاستیکا Ficus elastica

فیکوس الاستیکا یک گیاه بسیار مقاوم نسبت به آفات می‌باشد و همینطور به ندرت دچار بیماری های قارچی می‌شود. این گیاه یک درختچه محسوب می‌شود. فیکوس الاستیکا چند مدل رنگ دارد: بلک، سبز، ابلق و شرابی. این گیاه باید در خاک نیمه سنگین با زهکش مناسب کاشته شود. ترکیب خاک رسی، شنی و ورمی کمپوست میتواند ترکیب خوبی برای این گیاه باشد. آبیاری این گیاه باید حدودا هفته ای یکبار انجام شود.

این گیاه در شرایط نور کم میتواند زنده بماند اما برای رشد مطلوب به نور زیاد نیاز دارد. برای فیکوس الاستیکا میتوانید از کود فیکوس سبز گیاه که NPK 15-5-30 است استفاده کنید.

فیکوس الاستیکا بلک
فیکوس الاستیکا بلک

مطالعه بیشتر: نحوه نگهداری فیکوس ها | 5 نوع فیکوس

3- زامیفولیا Zamioculcas zamiifolia

زاموفیلیا یا زامیفولیا یک گیاه بسیار مقاوم به کم آبی می‌باشد که آفات خاصی آنها را تهدید نمی‌کند. این گیاه نسبتا به نور کم مقاوم است و جز گیاهان آپارتمانی سایه دوست محسوب می‌شود. زامیفولیا باید هر 1 الی 1/5 ماه یکبار آبیاری شود. آبیاری زیاد این گیاه را خراب خواهد کرد. برای کاشت این گیاه باید از ترکیب خاک برگ، پرلیت و ورمی کمپوست استفاده کنید.

برای کوددهی این گیاه باید از کود های پتاسیم بالا و فسفر بالا استفاده کنید. کود های نیتروژن بالا مانند کود 20-20-20 باعث رشد علفی این گیاه خواهد شد و باعث دفرمگی میشود. میتوانید از کود سبز گیاه که مخصوص زاموفیلیا و سانسوریا می‌باشد استفاده کنید که سبب پاجوش دهی، ریشه دهی و رشد مطلوب خواهد شد. در لینک زیر نحوه تکثیر این گیاه گفته شده است.

زاموفیلیا
زاموفیلیا

مطالعه بیشتر: شرایط نگهداری زاموفیلیا | علت و درمان 5 بیماری

4- سانسوریا Sansevieria

سانسوریا یک ساکولنت بسیار پر طرفدار می‌باشد که نسبت به نور کم و آب کم بسیار مقاوم است. این گیاه در شرایط تغذیه خوب گل های زیبایی میدهد. آبیاری این گیاه هر 1 ماه یکبار انجام می‌شود و آبیاری زیاد این گیاه را از بین میبرد. برای کاشت این گیاه باید از ترکیب خاک برگ، ورمی کمپوست و پرلیت استفاده شود. از کود 20-20-20 برای این گیاه نباید استفاده شود. بهترین کودها، همانند زاموفیلیا کود های پتاسیم و فسفر بالا می‌باشند. نحوه نکثیر و علت های ضعیف شدن این گیاه در لینک زیر به صورت کامل توضیح داده شده است.

سانسوریا
سانسوریا

مطالعه بیشتر: نحوه نگهداری سانسوریا

5- لیندا Ponytail palm

لیندا یک گیاه بسیار مقاوم به کم آبی می‌باشد. این گیاه نسبت به تمامی بیماری ها و آفات مقاوم است و به راحتی سالیان زیادی بدون هیچ بیماری زندگی خواهد کرد. این گیاه در شرایطی که نور مطلوب باشد رشد بهتری خواهد کرد اما در شرایط نور کم هم به زندگی خود ادامه میدهد. برای کاشت این گیاه از ترکیب کوکوپیت، پیت ماس، ورمی کمپوست و پرلیت استفاده کنید. هر دو هفته یکبار میتوانید از کود NPK 20-20-20 استفاده کنید. آبیاری این گیاه باید هر 2 الی 3 هفته یکبار انجام شود.

لیندا
لیندا

6- دراسنا بلالی Dracaena massangeana

گیاه دراسنا بلالی یک گیاه مقاوم به بیماری، آفات و کم آبی می‌باشد. این گیاه قد بلندی دارد و تا 5 متر هم رشد می‌کند. اگر از کود های پتاسیم بالا مانند NPK 12-12-36 استفاده کنید این گیاه به گل می‌رود. گل های این گیاه بسیار معطر هستند و همراه با شیره هستند. این گیاه بومی آفریقا می‌باشد. برای خاک این گیاه از یک بستر سبک مانند کوکوپیت و پیت ماس استفاده کنید و گلدان این گیاه زهکش خوبی باید داشته باشد.

دراسنا ها معمولا با قطع ساقه، شخاه های آن تبدیل به 3-2 شاخه می‌شوند.

گل دراسنا بلالی
گل دراسنا بلالی
گل دراسنا بلالی
گل دراسنا بلالی

دراسنا درمنسیس از دیگر دراسنا ها است که نگهداری آن کاملا مشابه دراسنا بلالی است. طبق تحقیقات انجام شده توسط ناسا در سال 1989، این گیاه میتواند تا 5 نوع سموم موجود در هوا را به خود جذب کند.

7- فیلودندرون Philodendron

تمامی خانواده فیلودندرون نسبت به کم آبی مقاوم هستند. اکثر آن ها مکان های کم نور را تحمل می‌کنند ولی بهتر است که نور غیر مستقیم بر آنها تابیده شود تا رشد بهتری داشته باشند. هر موقع عمق خاک آن ها تا 5 سانتی متر خشک شد، اقدام به آبیاری کنید. برای کوددهی این گیاهان از کودهای پتاسیم بالا مانند 36-12-12 و 20-20-20 استفاده کنید (به صورت دوره ای).

پتوس، ایمپریال، برگ قلبی و برگ انجیری از خانواده دراسنا می‌باشند.

گل دراسنا بلالی
گل دراسنا بلالی

3- گیاهان سایه دوست

1- آگلونما Aglaonema

آگلونما ها همگی گیاهانی بسیار سایه دوست هستند که بیماری و آفات زیادی آنها را تهدید نمی‌کنند و به راحتی و بدون دردسر میتوانید از این گیاه در خانه خود استفاده کنید. آگلونما ها همگی جر گیاهان آپارتمانی مقاوم هستند. این گیاه انواع مختلفی دارد که چند نوع آن را نام میبریم:

  • آگلونما برفی؛
  • آگلونما نقره ای یا سیلور کویین؛
  • آگلونما بلک؛
  • آگلونما صورتی؛
  • آگلونما کاتلاس؛
  • گلونما امرالد بی؛
  • آگلونما بی جی فریمن.
آگلونما برفی
آگلونما برفی
آگلونما بلک
آگلونما بلک
آگلونما بی جی فری من
آگلونما بی جی فری من
آگلونما امرالد بی
آگلونما امرالد بی
آگلونما امرالد بی
آگلونما امرالد بی
آگلونما سیلور کویین
آگلونما سیلور کویین
آگلونما کاتلاس
آگلونما کاتلاس

این گیاه را زمانیکه 5 سانتی متر از عمق خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید. آبیاری زیاد این گیاه را از بین می‌برد. برای کوددهی این گیاه از کود NPK 20-20-20 استفاده کنید. تکثیر این گیاه از طریق تقسیم ریشه ها است و به راحتی از طریق بوته تکثیر می‌شوند.

2- دراسنا کامپکت Dracaena Compacta

دراسنا کامپکت از مقاوم ترین گیاهان نسبت به کم نوری است. این گیاه نیاز آبی بسیار کمی دارد. در مکان های بسیار کم نور می‌توانید از این گیاه استفاده کنید و تا مدت زمان زیادی کم آبی را تحمل می‌کند. نحوه آبیاری دراسنا کامپکت هر دو الی هفته یکبار می‌باشد. آبیاری زیاد باعث می‌شود نوک برگ های این گیاه سوخته بشود. برای کوددهی این گیاه می‌توانید از کود NPK 20-20-20 استفاده کنید.

دراسنا کامپکت جز گیاهان کم نور است
دراسنا کامپکت جز گیاهان کم نور است

3- پله‌موآ Dracena Rikki

گیاه پله موآ یک گیاه مقاوم به نور کم و آبیاری است. این گیاه به کم آبی مقاومت دارد. در بستر این گیاه باید از خاک سبک مانند کوکوپیت، پیت ماس و ورمی کمپوست استفاده کنید. اگر خاک این گیاه نامناسب باشد و کلوخه ببندد، باعث افتادگی شاخه های این گیاه می‌شود. هر موقع تا عمق 5 سانتی متر از خاک خشک شد میتوانید اقدام به آبیاری این گیاه بکنید. برای این کوددهی این گیاه میتوانید از کود NPK 10-52-10 استفاده کنید.

پله مو آ
پله مو آ

4- برگ عبایی Aspidistra elatior

برگ عبایی جز گیاهان سایه دوست است که در مکان هایی بانور کم می‌تواند زندگی کند. هر موقع تا عمق 5 سانتی متر خاک این گیاه خشک شد، اقدام به آبیاری کنید. برای با طراوت بودن آن می‌توانید بعضی اوقات اسپری برگی انجام دهید. این گیاه در تابش مستقیم خورشید از بین می‌رود. برای بستر این گیاه می‌توانید از خاک برگ و پرلیت استفاده کنید. برگ عبایی قطعا یکی از بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی می‌باشد که در برابر آبیاری کم می‌تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

برگ عبایی
برگ عبایی

5- دیفن باخیا Dieffenbachia

این گیاه اصالتا برای منطقه جنوبی آمریکا و مخصوصا کشور های برزیل و آرژانتین است. این گیاه در بین گیاهان آپارتمانی مقاوم جز بهترین ها است. در خاک های سنگین و رسی رشد بهتری دارد. هر دو هفته یکبار نیاز به آبیاری دارد و نسبت به نور کم مقاوم است. این گیاه سمی است و با خوردن این گیاه حتما دچار مشکل خواهید شد. دست زدن به این گیاه برای شما مشکلی بوجود نمی‌آورد.

دیفن باخیا
دیفن باخیا

سخن پایانی

در این مطلب به 10 نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم اشاره کردیم. گیاهانی که برای خانه انتخاب می‌کنید باید نیاز به رطوبت و نور کمی داشته باشند. گیاهان سایه دوست کاملا مناسب برای روی میز برای محل کار یا در آپارتمان می‌باشند. برای تهیه کود این گیاهان می‌توانید به قسمت محصولات سبزگیاه مراجعه کنید.

به اشتراک بذارید...

باما در ارتباط باشید

کودهای سبز گیاه

کود ورمی کمپوست | 10لیتر

کود ریشه | S1

کود آهن EDDHA 6%

کود جلبک دریایی | همراه 17 عنصر

کود گیاهان آپارتمانی | دارای 11 عنصر

کود کاکتوس | (NPK + Humic acid) 2 کود در یک محصول

کود زاموفیلیا و سانسوریا | NPK12-12-36+Humic acid

کود آمینو اسید | همراه با 19 عنصر

کود پتاسیم بالا | 36-12-NPK 12

هیومیک اسید | 14 ویژگی برای گیاه

کود فسفر بالا | NPK 10-52-10

کود فیکوس | همراه 3 کود آمینواسید، NPK و محرک ریشه

کود NPK سه بیست | NPK 20-20-20+TE

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top